با خوراکی­ های خوشمزه به جنگ استرس بریم

0

با این مواد غذایی آرامش را به خود هدیه دهید و خیال خودتان را راحت کنید

همه­ ی ما روزهای پراسترسی رو میگذرونیم، روزهایی که با خبر کرونا در همه­ ی دنیا شروع میشه، درطول روز بارها راجع بهش فکر می کنیم و بادیگران صحبت می کنیم و آخر شب هم سری به اخبار می زنیم تا چیزی از دست ما در نرفته باشد. البته واضح است که آثار این رفتارهای پرتنش و استرسی که به زندگی ما اضافه شده است می­تواند تا مدتها باقی مانده و ما و اطرافیانمان را اذیت کند. در مقاله ی کرونا استرس و راه های کنترل آن راجع به راه های کنترل استرس کرونا صحبت کردیم ولی حالا میخواهیم راجع به خوراکی هایی که به کاهش استرس کمک می کند و از ایجاد آن جلوگیری می کند حرف بزنیم.

مخصوصا این روزها که وقت آزاد بیشتری داریم تند تند به آشپزخانه، کابینت خوراکی ها و یخچال سرمیزنیم و خوب است که خوراکی های مناسب جلوگیری از استرس رو بشناسیم و بیشتر به سراغشون بریم. فکر میکنید چه خوراکی هایی برای کاهش سطح استرس مفید هستند و کدام یکی جزو خوراکی های ممنوعه اند؟

پزشکان معتقداند که رژیم غذایی نامنظم و تحریک کننده خود باعث افزایش استرس می­ شود و شمارا مجبور می­کند که برای کاهش این احساس به سمت خوراکی های مضر مثل مصرف بیش از حد شیرینی جات، چای، سیگار و مشروبات الکلی بروید. اما جایگزین این گروه مضر چیست؟

مواد غذایی و کاهش استرس

آیا میوه ها جزو خوراکی های مناسب استرس هستند؟

بسیاری از میوه ها علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی می توانند جایگزین بسیار خوبی برای انواع هله هوله و خوراکی های مضر باشند و به کنترل استرس کمک کنند.

توت، تمشک، توت فرنگی و ذغال اخته دارای طعمی شیرین و سرشار از آنتی اکسیدان هستند که درمبارزه با پیری و استرس بسیار موفق عمل می­کنند و آثار مخرب استرس بر دستگاه گوارش را کاهش می­دهند و همچنین به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی میکنند.

پرتقال، گریپ فروت و کیوی منبع غنی ویتامین C که علاوه بر تمام فوائد آن برای سلامتی و زیبایی پوست و بدن سیستم ایمنی را برای مبارزه با استرس تقویت می کند.

آووکادو با تنظیم قند خون و تامین انرژی بدن شما، در زمان استرس به پایداری حالت روحی شما کمک می­کند.

مواد غذایی و کاهش استرس

سبزیجات را فراموش نکنید

اسفناج دارای ویتامین های A ، C ، اسید فولیک، آهن و از همه مهم تر منیزیم است. منیزیم می تواند باعث آرامش اعصاب و عضلات شده و به بدن ما در جلوگیری از فشارهای عصبی کمک کند. روزانه یک پیمانه اسفناج تازه یا نصف پیمانه اسفناج پخته نیاز بدن را تامین می کند همچنین ماهی و تخم کدو حلوایی هم می توانند جایگزین آن باشند تا در رژیم غذایی تنوع داشته باشید. دقت کنید هیچ کدام از مواد غذایی حتی مفیدترین آنها نیز نباید بیش از حد و افراطی مصرف شود چون همانقدر که می تواند مفید باشد توانایی ضرر رساندن به بدن را نیز دارد.

از علائم شایع کمبود منیزم ناتوانی در کنترل استرس است.

بخشی از خستگی عضلات، بی حوصلگی، عصبانیت و استرس ها می تواند ناشی از کمبود پتاسیم باشد و مواد غذای حاوی پتاسیم جزو خوراکی های مناسب استرس هستند کلم بروکلی می تواند منبع پتاسیم بوده و همچنین حاوی ویتامین های C  وE نیز است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پتاسیوم در آووکادو، موز، کلم پیچ، گوجه فرنگی، بادمجان و کدوحلوایی نیز یافت می شود.

لوبیا سبز می توان به طور طبیعی سطح دوپامین را بالا برده و نشاط بیشتری را برایتان به ارمغان آورد.

اسید آمینه ی جعفری می تواند تقویت مغز و کاهش استرس شما را درپی داشته باشد و جزو سبزیجات و خوراکی های مناسب استرس به شمار می آید. بوقلمون هم درصد آمینو اسد قابل قبول و اثر آرامش بخشی خوبی دارد.

فلفل دلمه ه­ای قرمز سرشار از ویتامین C بوده و به کمک آن به جنگ رادیکال های آزاد و هورمون های استرس زا می رود.

مواد غذایی و کاهش استرس

شیر یک آرام بخش طبیعی

لبنیات مخصوصا شیر می توانند اثر آرام بخشی ویژه ای داشته باشند، یک لیوان شیر گرم می تواند حسن ختام یا شروع کننده ی روز شما بوده و به شما آرامش هدیه کند اگر لاکتوز شیر شما اذیت می کند از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنید.

آیا به اندازه ی کافی آجیل می خورید؟

اسیدهای چرب امگا3 تسکین دهنده ی افسردگی هستند. بیشتر مغزها حاوی امگا3، منیزیم، سلنیوم که یک تقویت کننده ی خلق وخوی قویست، اسیدآمینه و … هستند پس مصرف انواع مختلف مغزها را فراموش نکنید که خوراکی های مناسب استرس و بسیار سرگرم کننده هستند و می توانند جایگزین عالی برای چیپس و پفک باشند. فراموشن نکنید که مغزهای شور شده را مصرف نکنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید.

مواد غذایی و کاهش استرس

تا به حال به تخم مرغ به عنوان برطرف کننده ی استرس نگاه کرده اید؟

میزان مغذی بودن تخم مرغ و فوائد آن بر هیچ کسی پوشیده نیست همچنین تخم مرغ حاوی تریپتوفان، یک اسید آمینه مورد نیاز برای تولید سروتونین در بدن است و در کاهش استرس موثر است. تخم مرغ خود را با یک تکه نان سبوس دار بخورید زیرا کربوهیدرات برای تاثیربهتر تریپتوفان لازم است.

معجزه ی یک فنجان ماست کم چرب

ماست کم چرب حاوی اسیدآمینه هایی است که در کاهش اضطراب و سطح هورمون استرس عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین تحقیقات نشان داده است که سلامت روده از احساساتی همچون اضطراب، افسردگی و استرس تاثیر می پذیرد و ارتباط روشنی بین مصرف ماست پروبیوتیک و کاهش سطح هورمون استرس وجود دارد.

مواد غذایی و کاهش استرس

روغن زیتون

علاووه بر تمام مزایای روغن زیتون تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه روغن زیتون می خورند نسبت به افرادی که انواع دیگر چربی را مصرف می کنند از هورمون شادی بیشتری برخوردارند. خوب است بدانید برای اینکه مواد مغذی روغن زیتون حفظ شود آن را دور از گرما و نور نگه دارید.

مواد غذایی و کاهش استرس

علاوه براینکه باید دقت کنید چه مواد غذایی باید بخورید تا استرس شما کنترل شود لازم است نبایدهای رژیم غذایی را نیز رعایت کنید. تا می توانید مصرف کافئین را کنترل کنید و به سراغ غذاهای شور، چرب و شیرین نروید شاید هنگان عصبانیت و استرس یک کاسه چیپس یا یک پیتزای بزرگ به همراه نوشابه هیجان انگیز و آرام کننده به نظر برسد اما مطمئن باشید که اینطور نیست و مصرف بیش از حد این مواد غذایی قطعا سلامت شما را به خطر می اندازد. پس باید تا می توانید عادات های غذایی خود را بهبود بخشید و مراقب روح و روان خود باشید.

به خاطر داشته باشید این روزها که خطر ابتلا به کرونا برای همه ی افراد وجود دارد، تمام مواد غذایی و سبزیجات باید به خوبی شسته و ضدعفونی شوند و روند پخت به صورت کامل و دقیق انجام شود.

مراقب سلامتی خودتان باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.