تخم شربتی و دانه چیا دو منبع متفاوت فیبر با ظاهر مشابه

0

تخم شربتی و دانه چیا  دو منبع متفاوت فیبر با ظاهر مشابه

تخم شربتی و دانه چیا از نظر ظاهری خیلی شبیه اند ولی دوگونه گیاهی کاملا متفاوت هستند.هرچند در برخی موارد کاربردی شباهت هایی دارند و میتوان به جای یکدیگر از انها استفاده کرد. هردو انها دارای فیبر محلول هستند که وقتی برای مدتی درتماس با اب قرار بگیرند حالت موسیلاژی پیدا می کنند و حرکت در روده را تسهیل میکنند و بدن را برای مدتی طولانی تر هیدراته نگه می دارند.

 فیبر محلولی که در انها وجود دارد باعث افزایش باکتری های مفید روده می شود و به عنوان یک‌ ضدالتهاب میتواند باعث ‌محافظت از دستگاه گوارش شود. حجم معده را پر می کنند و احساس سیری می دهند و میتوانند در کنترل اشتها موثرباشند تا حدودی جذب کلسترول را در دستگاه گوارش کاهش می دهند میتوانند در کنترل دیابت نوع دو در کنار رژیم غذایی درست موثرباشند تخم شربتی و دانه چیا هر دو منابع فیبری خوبی هستند و فیبر تخم شربتی اندکی بیشتر از دانه چیا است.تخم شربتی در اب حجیم تر از دانه چیاست.

امگا ۳ دانه چیا تقریبا دوبرابر تخم شربتی است.اما ایا این امگا ۳ مانند امگا  ۳ منابع دریایی کارایی ندارد. و‌بطور کلی ما نمیتوانیم منابع گیاهی امگا ۳ را به جای منابع حیوانی ان بکار ببریم .و فقط میتوانند در تامین امگا ۳ تا حدودی کمک کننده باشند .

میزان کلسیم موجود در تخم شربتی هم تقریبا دوبرابر دانه چیا است.با وجود اینکه تخم شربتی کلسیم دارد ولی به عنوان جایگزین لبنیات قابل استفاده نیست و نباید لبنیات ار رژیم غذایی حذف شود . البته که دانه چیا و تخم شربتی خواص بسیاری دارند اما نمیتوان تخم شربتی را به عنوان تنها منبع غذایی کلسیم و دانه چیا را منبع غذایی امگا ۳ مصرف کرد . توجه داشته باشید، در مصرف تخم شربتی و دانه چیا زیاده روی نکنید ،منابع پرفیبر ایجاد نفخ میکنند و ممکن هست برای برخی افراد ازاردهنده باشند.

نکات مهمی در مورد تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

به عنوان تفاوت مهم می توان به مقادیر اسید چربی امگا۳ در دانه چیا (۲ برابر تخم شربتی) و مقادیر فیبر بیشتر در تخم شربتی اشاره کرد. این دو دانه خواص و اثرات تقریباً مشابهی دارند و می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. اگر به هر دوی این دانه های شگفت انگیز دسترسی ندارید می توانید یکی را جایگزین دیگری کنید.

 البته با در نظر گرفتن تداخل های دارویی. مصرف دانه چیا و تخم شربتی به صورت روزانه می تواند در کاهش وزن موثر باشند. اما با شرط اینکه سبک زندگی و تغذیه سالم نیز رعایت شود. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی بهتر است مقدار مصرفی را در طول روز تقسیم کنید. در این حالت دستگاه گوارش فرصت کافی برای انتقال فیبر موجود در این دانه ها را داشته باشد.

از آنجا که تغذیه اغلب افراد مقدار کلسیم و آهن دریافتی روزانه را تامین نمی کند، مصرف روزانه دانه چیا یا تخم شربتی می تواند این کمبود را جبران کند. آنتی اکسیدان و فیبر موجود در این دانه ها شما را در برابر بیماری های قلبی، التهاب روده ای و سرطان مصون می دارد. هر چیز مفید اگر بیش از اندازه مصرف شود قطعاً مضراتی برای بدن خواهد داشت. تخم شربتی و دانه چیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.