تنقلات سالم و سلامتی

تنقلاتی که می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید باشد

0

تنقلات سالم

انواع مختلف تنقلات از جمله خوراکی های پرطرفدار مخصوصا بین جوانان و کودکان است. معمولا بسیاری از ما هنگام تماشای فیلم و زمان هایی که بی کاریم تمایل به خوردن انواع تنقلات داریم. اولین گزینه همیشه چیپس و پفک و مواردی از این دست است که می توانند تاثیر بسیار بدی بر سلامتمان داشته باشند.

 

برای اینکه عادت خوردن تنقلات مضر را کنار بگذاریم باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم جایگزینی که هم مزه ی خوبی داشته باشد و هم مثل چیپس و پفک سرگرم کننده باشد. از انواع تنقلات سالم در ساعاتی از روز که مشغول کار هستیم هم می توانیم استفاده کنیم. بعضی از افراد عادت دارند هنگام کار خوراکی های مختلفی بخورند و عموما بیسکوئیت شیرینی و شکلات مصرف می کنند. اما با وجود تنقلات سالم قطعا مصرف این خوراکی ها و درپی آن عیوب که به سلامتشان می رسد نیز کاهش می یابد.

تنقلات سالم

میوه

میوه ها جزو اولین خوراکی های سالم و دردسترسی هستند که می توان آن ها را در طول روز مصرف کرد. انواع میوه حاوی ویتامین های مختلفی هستند و هم به کنترل گرسنگی شما کمک می کنند و هم می توانند بدن شما را سالم نگه دارند. همچنین چیپس میوه یا میوه خشک نیز می تواند یکی از گزینه های جذاب به عنوان تنقلات یالم باشد.

 

دقت کنید به دلیل قند بالای میوه ی خشک میزان مصرف آنها باید از میوه ی تازه کمتر باشد.

 

پیشنهاد می شود هنگام کار یا تماشای فیلم یک ظرف سالاد میوه درست کنید و هر زمانی که دلتان خوراکی و تنقلات خورد به سراغ سالاد میوه ی جذابتان بروید. همچنین از سالاد میوه می توان به عنوان یک عصرانه ی خوشمزه نیز یاد کرد.

 

تنقلات سالم

خیار و پنیر

 

شاید خوردن میوه ها به تنهایی برایتان خیلی جذاب نباشد اما از ترکیب آنها با خوراکی هایی همچون پنیر می توانید تنقلات سالم برای خودتان ترتیب دهید. خیار را ورقه ورقه کنید و روی آن پنیر فتا بزنید. می توانید پنیر را با سبزیجات و یا کمی زیره نیز ترکیب کنید و عطر و طعمی متفاوت را تجربه کنید.

 

برگ زردآلو و قیسی

یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه و دلپذیر قیسی و برگ زردآلو است. این خوراکی می تواند جایگزین آب نبات، پاستیل و خوراکی های شیرین با قند بالا شوند.

 

گندمک، برنجک و ذرت بوداده

این خوراکی ها هم سرگرم کننده هستند و هم خوشمزه. این خوراکی های سالم می توانند جایگزین تنقلات صنعتی و خوراکی های چرب و مضر باشند.

نوشیدنی های طبیعی

برخی معتقداند در کنار تنقلات یک لیوان نوشابه لازم و ضروریست ولی روشن است که کالری یک لیوان نوشابه و قند آن برای سلامتی بسیار مضر است. اما با جایگزین کردن این نوشیدنی با نوشیدنی هایی همچون شربت لیمو، نعنا، آب زرشک، خاکشیر، تخم شربتی و … طعم خوب یک نوشیدنی سالم را تجربه می کنید. توجه داشته باشید هنگام درست کردن این نوشیدنی ها از شکر استفاده نکنید. شیرین کننده های طبیعی همچون عسل طبیعی می تواند در درست کردن این نوشیدنی ها به کار برده شود.

 

تنقلات سالم

انواع آجیل و مغزها

انواع آجیل هم می تواند به عنوان میان وعده یا تنقلات مصرف شون البته لازم است میزان مصرف این خوراکی ها مخصوصا به صورت شور شده و تفت داده شده کنترل شود. و همچنین افراد دارای اضافه وزن مصرف آجیل خود را کنترل کنند.

 

مصرف توت خشک، کشمش، انجیر خشک و … نیز می تواند هم به تنهایی به عنوان تنقلات لازم و هم در کنار چای به عنوان جایگزین قند گزینه ای مناسب به شمار آید. این خوراکی ها کالری کمی ندارند ولی ارزش غذایی خوبی دارند بنابراین باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند اما در خوردن آنها مقدار و میزان مشخص رعایت شود.

 

ماست میوه ای

ماست میوه ای خوراکی خوشمزه و پرطرفداری که برای بعد از ظهرهای تابستان یک انتخاب ویژه است. البته بهتر است ماست میوه ای را خودتان در خانه و با میوه های تازه درست کنید.

 

سبزیجات

خوردن سبزیجاتی چون کاهو، کرفس، هویج و… یکی از بهترین خوراکی های ممکن است خوراکی هایی بسیار سالم که می تواند از اضافه وزن شما جلوگیری کرده و باعث سلامت پوست و آبرسانی به بدن هم بشوند. اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خوردن سبزیجات به تنهایی خیلی هیجان انگیز نباشد. این بار سبزیجات را به تنهایی نخورید و با درست کردن چند مدل دیپ درکنار سبزیجات تنقلات سالم و خوشمزه ای داشته باشید.

دیپ با سس متفاوت است عموما سس ها را روی غذا می ریزند ولی برای خوردن خوراکی ها با دیپ باید آنها را دیپ فرو کنید. همانند سس ها که انواع پرچرب و کم چرب و یا کم ضرر و پر ضرر دارند دیپ ها نیز انواع مختلفی دارند . با انتخاب و درست کردن دیپ های سالم و کم ضرر در کنار سبزیجات لازم نیست نگران کالری اضافه و آسیب به بدنتان باشید.

در ادامه یک دیپ خوشمزه و دستور تهیه ی آن آورده شده اون رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید نوش جان

 

 

تنقلات سالم

دیپ پنیر

این دیپ را می توانید به همراه سبزیجات همچون کرفس و یا کدو یا خیار بریده شده مصرف کنید.

یک پیمانه ماست کم چرب، یک چهارم پیمانه پنیر(نوع پنیر به دلخواه شما)، کمی گشنیز، یک قاشق آب لیمو، دو قاشق روغن زیتون، یک قاشق چای خوری سیر رنده شده و هرنوع سبزیجات که دلتان می خواهد را در داخل غذاساز بریزید تا یک سس یک دست به دست آید. در نهایت هویج، کرفس، کدو، فلفل دلمه یا هر خوراکی دلخواهتان را به همراه دیپ سبزیجات و پنیر نوش جان کنید.

 

خوب است پیش از هر اقدامی تلاش کنید تا ریزه خواری و خوردن غذاهای پرکالری را تا حد ممکن از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. همچنین تنقلات پرکالری که هیچ فایده ای برای شما ندارند و می توانند دلیل افزایش وزن شوند را نیز کاهش دهید می توانید به عنوان یک کمک کننده در کنار رژیم غذایی درست و سالم تنقلات سالم را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید . این تنقلات سالم علاوه بر کمک به سلامتی مانع چاقی شما می شود و حتی به تامین نیاز بدن شما به ویتامین ها نیز کمک می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.