رهایی از خواب آلودگی بهار

0

بهار امسال با اینکه بسیار متفاوت از سالهای پیش شروع شد و تقریبا هیچ ویژگی آن شبیه سال های پیش نیست. اما یک ویژگی را محکم نگه داشته و تغییری در آن ایجاد نکرده است و آن خواب آلودگی بهار است که خیلی ها به آن دچار هستند. تا بدن به شرایط جدید عادت کرده و بتواند این رخوت و خواب آلودگی بهار را رها کند مدتی زمان می برد و ما در محل کار، سرکلاس درس و خانه در حال چرت زدنیم و فکر می کنیم قطعا این حال رهایمان نمی کند. فکر میکنید دلیل این خواب آلودگی بهار و تمایل شدید به چرت زدن در این فصل چیست ؟ آیا راهی برای رفع این حال سراغ دارید؟

دلیل خواب آلودگی بهار چیست؟

محققین معتقدند فصل بهار طبع گرم و تر دارد و باعث انبساط و غلیان خون در بدن انسان می شود. به دلیل حرکت رطوبت در بدن و بخارهایی که از آن ساتع می شود حالت کسالت، رخوت و خواب آلودگی ایجاد می­ شود. تغییر ساعت با شروع بهار و تعطیلات نوروز که همزمان با آغاز بهار است نیز می تواند سهمی در تغییر ساعت خواب، خستگی و کسالت داشته باشد نظم بدن با این تغییرات همخوانی ندارد و تا بدن انسان به تغییرات عادت کند کمی زمانبر است.

البته شاید احساس ضعف و بی حالی شما محدود به بهار و زمان کوتاهی نباشد و دلیل آن مشکلی دیگر در بدنتان است، در اینصورت باید سریعا با یک متخصص صحبت کنید تا مشکل شما تشخیص داده شود. شاید لازم باشد رژیم غذایی خاصی داشته باشید، بعضی خوراکی ها را مصرف نکنید و یا دارو مصرف کنید تمام این موارد توسط یک متخصص مشخص می شود.

علت خواب آلودگی

کاهش یا جلوگیری از خواب آلودگی بهار

یکی از اشتباهات رایج دامن زدن به این حس خواب آلودگی و خستگی است. تغذیه و سبک زندگی شما توانایی تشدید این حالت ها را دارد پس باید به شدت مراقب خورد و خوراکتان باشید. برای مثال مصرف گوشت، کباب، آجیل و شیرینی جات می تواند در تشدید این حالات موثر باشد.

میوه ی بیشتر، چربی کمتر

سعی کنید در فصل بهار میوه ی بیشتری مصرف کنید و همچنین از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید زیرا می تواند عامل رخوت و کسالت شود. مصرف پروتئین و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن می تواند تا حد زیادی به افزایش هوشیاری انسان کمک کند. ماهی آزاد و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف مرکبات مخصوصا لیمو و سبزیجات را در رژیم غذایی تان فراموش نکنید . این مواد غذایی باعث افزایش سطح کیفیت زندگی و سلامت شما می شود و رخوت بهار را نیز کم می کند.

 

علت خواب آلودگی

پرخوری ممنوع

یکی از دلایل شایع کسالت و خواب آلودگی پرخوری است مصرف غذاهای سبک به سلامت شما کمک ویژه ای می کند و و کمک می کند تا گرفتار خواب آلودگی بهار نشوید. سبزیجات متنوعی که در بازار یافت می شوند هر کدام می توانند مواد اولیه ی یک سالاد خوشمزه، یک سوپ یا آش باشند. از طعم های جدید نترسید و به استقبالشان بروید قطعا صدها غذای سبک، ساده و گیاهی وجود دارد که شما طعمشان را دوست خواهید داشت و به سلامتتان کمک خواهد کرد. در این میان آش جو را فراموش نکنید آش جو به عنوان یک پاک کننده ی قوی شناخته می شود و می تواند در شادابی بدن شما موثر باشد.

آب، مثل همیشه مایه ی حیات

با شروع فصل بهار سعی کنید عادت آب خوردن را نیز در خود تقویت کنید. بسیاری از انسانها در طول روز آب بسیار کمی می خورند و همین می تواند دلیل خستگی و کسالت شما درطول روز شود. سعی کنید یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و با روش های مختلف به خودتان یادآوری کنید تا آب بخورید. آب خوردن می تواند سموم بدن را که گاها می توانند باعث خواب آلودگی و رخوت شوند را از بدن دفع کند. البته ترکیب آب با خوراکی های مختلف و ساختن دتوکس های متنوع می تواند هم به پاک سازی بدن کمک کند و طعم دار شدن آب انگیزه ی بیشتری برای آب خوردن ایجاد می کند.

صبحانه را حذف نکنید

حذف صبحانه نه فقط در فصل بهار که در همه ی ایام می تواند باعث کاهش سطح انرژی شما شود. سعی کنید مواد غذایی متنوع، مقوی و مورد علاقه تان را در وعده ی صبحانه قرار دهید تا میل به خوردن این وعده را داشته باشید.نخوردن صبحانه می تواند مشکلات بیشتری برای سلامت شما ایجاد کند. شیر، عسل و نان سبوس دار می تواند یک صبحانه ی ایده آل برای صبح های بهار باشد اما از خوردن صبحانه های سنگین همچون ارده و شیره پرهیز کنید.

 

علت خواب آلودگی

فعالیت کافی داشته باشید

جالب است بدانید بدن برای اینکه بتواند خود را با بلند شدن روزها تطبیق دهد به زمان و انرژی احتیاج دارد به همین دلیل است که تغذیه ی مناسب دارای اهمیت است اما علاوه بر تغذیه داشتن تحرک و فعالیت بدنی نیز به تامین این انرژی کمک می کند حتی پیاده روی روزانه می تواند در شادابی و مبارزه با خواب آلودگی بهار همراه باشد.

دوش آب سرد

دوش آب سرد می تواند در افزایش هوشیاری شما موثر باشد. البته اینکه با آب سرد مدت طولانی دوش بگیرید توصیه نمی شود بهتر است هنگام خروج از حمام کمی آب سرد به بدنتان بزنید یا صورتتان را با آب سرد بشویید.

نور خورشید و هوای تازه معجزه می کنند

سعی کنید در طول روز از نور خورشید و هوای تازه بهره برید. هردو این ها به بدن برای هوشیار بودن و گریز از خواب آلودگی بهار کمک می کند یادتان باشد کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

بسیاری از موارد گفته شده نه تنها برای رهایی از خواب آلودگی بهار بلکه برای تغییر سبک زندگی شما مفید است. تغییر سبک زندگی و رعایت نکاتی که به داشتن زندگی سالم منتهی می شود گام بزرگی در جهت داشتن شادی و نشاط است. اینکه در طول روز آب کافی بنوشید به سلامت پوستتان نیز کمک می کند. خوردن صبحانه بهره وری شما در محل کار یا هنگام درس خواندن و انجام کارهای روزانه را افزایش می دهد و در تناسب اندام موثر است. بنابراین سبک زندگی سالم نظم زندگی را محقق کرده و به رفع مشکلات کمک می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.