روزه داری و ویروس کرونا

ماه رمضان و روزه داری با وجود ویروس کرونا

0

با شروع ماه مبارک رمضان و با توجه به شیوع ویروس کرونا سوالات بسیاری درباره روزه گرفتن و خطرات احتمالی به وجود آمده است که سعی شده در این یادداشت به آنها پاسخ داده شود.

به این موضوع از دو جنبه حکم شرعی و پزشکی میتوان پرداخت. به لحاظ شرعی فارغ از حضور ویروس کرونا به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می‌گردد روزه بر او واجب نمی‌باشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه ترس از آن در نگرفتن روزه کفایت می‌کند اما چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزه‌های نگرفته را قضا نماید. طبق چیزی که در روایات آمده معیار خود انسان و احتمال خودش می‌باشد. اما باید دانست نظر پزشکان محترم و وزارت بهداشت، پدید آورنده احتمال است و باید توجه داشت که اگر پزشک روزه گرفتن را مضر بداند اما خود شخص فکر کند مضر نمی‌باشد، اعتماد نمودن به نظر پزشک لازم است چون قطعاً پزشک همه جوانب بیماری را از حیث فعلی و آینده مورد توجه قرار می‌دهد و کار تخصصی او می‌باشد و علی‌القاعده ایجاد احتمال می‌نماید. پس اگر به ویروس کرونا مبتلا شده اید و یا در دسته پرخطر ابتلا به این بیماری هستید و در شک دارید که روزه گرفتن برایتان خطرناک باشد،حتما با پزشک مشورت کنید.

روزه گرفتن در کرونا

توصیه های غذایی برای افطار و سحری

اگر بنا بر نظر پزشک تصمیم گرفتید که روزه بگیرید، باید نکاتی را رعایت کنید که به حفظ قوای ایمنی تان کمک کند و بدن تان در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر نشود.

  • پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل: در وعده های افطار و سحری و در فاصله این دو باید حتما از همه گروه هایی غذایی استفاده کنید.

 

  • خوردن غذاهای سبک و مختصر به هنگام افطار مثل شیرگرم، فرنی و شیر برنج و سوپ های سبک

 

  • استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار و سحری. میوه ها . سبزیجات عالاوه بر تامین ویتامین های لازم برای بدن،به دلیل داشتن فیبر اب مورد نیاز بدن تان را مدت طولانی تری حفظ میکند.

 

  • عدم زیاده روی در مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری که باعث تشنگی در طول روز میشود.

 

عادات غلط غذایی در این دوران

 

  • یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند که برای معده بسیار مضر است.توصیه می شود افطار را با نوشیدنیهای گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنید.

 

  • می توانید از خرما یا کشمش استفاده کنید چراکه این دو باعث کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار جلوگیری می کند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت لــذا تـــوصیه می شود که در وعده افطار 5-3 عدد خرما مصرف شود (خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است). از مصرف بیش از حد خرما هم مانند سایر شیرینی ها پرهیز کنید.

 

  • مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. بعد از صرف سحری هم بســـیاری از همــوطنــان عزیز از ترس تشنــــگی در طول روز به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیح غذایی نیست.

 

  • از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود.

 

  • از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنید. این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند.

 

  • همچنین، مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیستد. به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنید.

 

  • روزه گرفتن بدون سحری: بهتر است بدون سحری روزه نگیریم. به خصوص درنوجوانان روزه بدون سحری توصیه نمی شود.زیرا این کار باعث افت شدید قند خون و تحلیل عضلانی می شود که بسیار زیان آور است.در حقیقت شام کامل در آخر شب به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین سحری شود.

روزه در کرونا

چه غذاهایی را مصرف کنیم

 

–   مصرف کربوهیدرات های مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که کمتر گرسنه شوید.

– حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود.

–  خرما یک منبع عالی قند ،‌فیبر ، کربوهیدرات ، پتاسیم و منیزیم می باشد.

– مغزها  غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد.

–  موز یک منبع خوب پتاسیم و کربوهیدرات می باشد.

-مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

 

ورزش در ماه رمضان

 

ورزش در ماه رمضان

ورزش کردن در خانه باعث احساس نشاط و و حفظ قوای بدنی میشود. برخلاف باور اشتباه که بعد از سحر یا قبل از افطار میتوان ورزش کرد، بهترین زمان برای ورزش کردن یک ساعت بعد از افطار است. با فعالیت فیزیکی و ورزش قند خون کاهش می یابد و فرد روزه دار که به علت گرسنگی قند خون پایینی دارد، اگر قبل از افطار ورزش کند افت قند بیشتری پیدا میکند. به علاوه لازم است در ماه مبارک رمضان سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهید که دچار افت فشار و قند خون و سطح انرژی نشود.

با رعایت کردن توصیه های گفته شده میتوانید با حفظ سلامتی ، روزه بگیرید و از برکات این ماه استفاده ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.