چطور آزار جنسی را فراموش کنیم؟

0

چه‌طور از تجربه آزار جنسی عبور کنیم و به زندگی عادی برگردیم؟

چطور آزار جنسی را فراموش کنیم؟

این بار می‌خواهیم به دغدغه‌های اصلی قربانیان این حادثه دل‌خراشی بپردازیم. چرا که حیاتی‌ترین نکته در زندگی افرادی که مورد آزارهای جنسی قرار گرفتند، بازگشت به روند طبیعی زندگی است. اما افرادی که این تجربه‌های تلخ را پشت سر گذاشته است، به سادگی به جریان زندگی روی خوش نشان نمی‌دهد و انزوا را به مراتب بیشتر ترجیح می‌دهند.

در مطلب قبلی گفتیم که آزار جنسی چیست باید بگوییم، این اتفاق یک شوک روانی بسیار شدید را بر قربانیان وارد می‌کند. قربانیان این حادثه با احساس‌های ناخوشایند دست و پنجه نرم می‌کنند که زندگی را به تجربه تلخ و تاریکی بدل می‌کند. اما این تاریکی به هیچ عنوان ماندگار نیست.

شما به عنوان کسی که مورد آزارهای جنسی قرار گرفته است، باید بهبودی کامل خود را بازیابید. این اتفاق صدمات روحی روانی شدیدی را بر پیکره هویتی فرد وارد می‌کند. آسیب‌های برجای‌مانده را نباید دست کم گرفت. این آسیب ها کاملاً قابل درمان هستند و شما در این تجربه تنها نیستید. در حقیقت از هر ۴ دختر یک نفر و از ۶ پسر یک نفر از آنها قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی آزارهای جنسی را تجربه کرده است. از این گذشته این آمارها به اینجا ختم نمی‌شود و حتی در میان دانشجویان نیز شاهد آزارهای جنسی هستیم. تا جایی که از هر ۵ زن یک نفر و از هر ۱۶ مرد نیز یک نفر دچار این حادثه تلخ می‌شود.

اما این پایان ماجرا نیست و این افراد روزی به زندگی عادی باز می‌گردند. در راهرو پرونده آزارهای جنسی را گشودیم تا به بررسی تاریک‌ترین و نهفته‌ترین زوایای این معضل اجتماعی بپردازیم.

رایج‌ترین واکنش‌های فرد پس از آزار جنسی

در مقالهچرا قربانیان آزار جنسی سکوت می‌کنند؟ به این موضوع اشاره کردیم که اکثر قربانیان آزارهای جنسی تا مدت‌ها از بیان تجربیات خود واهمه دارند. اگرچه سکوت کردن در این‌باره تا مدتی از میزان اضطراب شما می‌کاهد. اما این پنهان کاری صورت مسئله را پاک نمی‌کند.

گرفتار شدن در افکار کشنده

صحنه‌های مربوط به آزار جنسی مدام برای این افراد تداعی می‌شود. همین موضوع کابوس‌های هولناک شبانه را در پی خواهد داشت. اطرافیان شاهد تغییر حالت‌های ناگهانی فرد قربانی هستند. ممکن است قربانی یک لحظه بسیار شاد و لحظه بعدی کاملاً در هم فرورفته و خاموش به نظر برسد. این افراد از حالت تهوع، کم اشتهایی یا اشتهای کاذب رنج می‌برند. برخی از قربانیان نیز وسواس شدید پیدا می‌کنند و احساس می‌کنند که بیش از همیشه به نظافت و شستشو نیاز دارند.

چطور بر ترس‌ها و اضطراب خود فائق آییم؟

از انزوا دست بکشید و از عزیزان خود کمک بخواهید. راهکاری‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، شما را در این راه یاری می‌کند:

احساسات خود را روی یک تکه کاغذ بنویسید.

اطلاعات خود را در خصوص این تجربه تلخ و نحوه تصمیم گیر‌ی ارتقا دهید.
به منظور افزایش احساس امنیت، بهتر است یک برنامه مدون و منظم را در نظر بگیرید. وجود نظم در زندگی روزمره از میزان استرس شما می‌کاهد.

زمانی را برای آرامش و مراقبه در نظر بگیرید.

یک فرد قابل اعتماد را انتخاب کنید و ترس‌ها و نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارید این فرد ممکن است یکی از اعضای خانواده، دوست یا یک مشاور باشد.

گام‌هایی برای بازگشت به سوی زندگی عادی

پذیرفتن این حقیقت که شما مورد آزار جنسی قرار گرفتید، کار ساده ای نیست. چرا که یک ننگ نهان در این امر نهفته است که پذیرش این موضوع را به مراتب دشوارتر می‌کند. قربانی آزار جنسی احساس بدی به خود دارد و تصور می‌کند که سراسر وجودشان در آلودگی، ضعف و سیاهی فرورفته است. سکوت کردن کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه این کار چهره یک فرد ضعیف و قربانی را به شما می‌بخشد. این همان احساسی است که افرادی که تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اند را به شدت آزار می‌دهد. ما در راهرو گام‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که شما را آهسته به روند عادی زندگی باز می‌گرداند:

لب باز کنید!

نخستین قدم این است که از کنج انزوای خود خارج شوید و فرد مورد اعتمادی را به عنوان رازدار خود انتخاب کنید. این فرد سنگ صبور شما خواهد بود. تمام صحنه‌های ترسناکی که مدام در ذهن شما مرور می‌شود را با این فرد در میان بگذارید. در صورتی که نمی‌توانید به کسی اعتماد کنید. از یک روان درمانگر استفاده کنید. او گوش شنوایی برای دردهای شما در اختیار شما می‌گذارد و به هیچ عنوان شما را قضاوت نمی‌کند.

دست از شماتت خود بردارید

سرزنش یکی از احساساتی که در قربانیان آزارهای جنسی مشاهده می‌شود. این افراد مدام خود را مسبب این اتفاق ناخوشایند قلمداد می‌کنند.

می‌توانستم جلوی این اقدام را بگیرم: البته که پس از روی دادن حادثه اظهار نظر در خصوص عکس‌العمل‌های احتمالی به مراتب ساده‌تر است. اما در حقیقت بسیاری از قربانیان در هنگام بروز چنین رویدادهایی توانایی حرکت را از دست می‌دهند و در جای خود خشک می‌شوند. در نتیجه،دست از سرزنش خود بردارید. سرزنش کردن، خود را مقصر دانستن، شماتت کردن در این راستا که چرا در زمان درست کاری که باید را انجام ندادم، نه تنها جایی از قصه را تغییر نمی‌دهد، بلکه سبب می‌شود حس بد و ناخوشایندی در شما شکل بگیرد.

افکار و لحظه‌های زننده تا مدت‌ها مهمان شما هستند

شما از یک شوک روانی شدید خارج شدید. به همین دلیل، ممکن است تا مدت‌ها شاهد به یادآوردن برخی از صحنه‌های تلخ و عذاب‌آور این حادثه باشید. در صورتی که انزوا پیشه کنید و از مواجهه با حقیقت موجود اجتناب کنید، تا ماه‌های متمادی شاهده بازگشت این تفکرات مخرب و آزاردهنده خواهید بود.

به همین دلیل، باید راهکاری را برای مواجهه با این افکار مسموم در نظر بگیرید. برای این منظور می‌توانید اقدامات زیر را نظر بگیرید:

سعی کنید عواملی که موجب یادآوری این حادثه تلخ می‌شوند را شناسایی کنید: ممکن است تاریخ یا مکان خاصی شما را به یاد این حادثه دلخراش بیندازد. اما زمانی که از این محرک‌ها آگاهی داشته باشید، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید.

به زبان بدن خود گوش بسپارید: بدن شما در مواجهه با خطر یا احساس ناامنی، واکنش‌هایی را از خود برزو می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است احساسات شما جریحه دار شود، بی اراده نفس خود را حبس کنید، شاهد هجوم افکار متفاوت باشید، دچار سرگیجه، حالت تهوع و احساس گیجی شوید. سعی کنید بر زبان بدن خود مسلط باشید و آن در کنترل خود درآورید.

هوای خودتان را داشته باشید

فراموش کردن این حادثه تلخ در طی یک شب اتفاق نمی‌افتد. بهبودی روان شما، زمان زیادی به طول می‌انجامد و لذا در طول این مدت باید به دقت از خود مراقبت کنید.

از فعالیت‌هایی که انرژی زیادی را از شما می‌گیرند فاصله بگیرید. مدت زمان بیشتری را به استراحت خود اختصاص دهید. تا جای ممکن، مدت زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید به حداقل برسانید. در طول مدت بهبودی باید تا جای ممکن از اخبار دلخراش و موضوعاتی که موجب یادآوری این تجربه تلخ می‌شوند، اجتناب کنید. این فضاها احساسات شما را بیش از حد جریحه دار می‌کند. به همین دلیل از تماشای برنامه‌های تلویزیونی احساسی یا مشاهده پست‌های جنجالی در شبکه‌های اجتماعی صرف نظر کنید.

مراقبت سلامتی خود باشید، از مصرف بیش از حد داروهای آرام بخش خودداری کنید. از مواد غذایی سالم استفاده کنید و برنامه ورزشی منظمی را در روتین خود قرار دهید. بهبودی پس از شوک ناشی از آزار جنسی نیازمند توجه و مراقبت زیادی است. شما نخستین کسی هستید که نیازهای خود را شناسایی می‌کنید. با خودتان مهربان باشید و در اولین فرصت زندگی را در آغوش بگیرید. شما سزاوار یک زندگی آرام هستید. این هدیه‌ای است که باید برای خود در نظر بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.