کرونا، استرس و راه های کنترل آن

0

 

 

ویروس کرونا این روزها تیتر یک اخبار و بزرگ ترین دغدغه­ ی انسان­ ها در تمام جهان است و مشکلات و دردسرهای بزرگی نیز به زندگی ما اضافه کرده است. موج اضطراب، وسواس­ های فکری و عملی، نگرانی­ ها و دلشوره­ ها بیش از پیش خود را نشان می­ دهند و حتی می ­توانند زندگی افراد را مختل کنند. شاید شما هم این روزها از گزند حمله های عصبی و نگرانی های گاه و بی گاه درامان نباشید. البته واضح است که بخشی از استرس ناشی از همه­ گیری بیماری کرونا عادی است ولی استرس بیش ازحد می­تواند صدمات جدی روحی و روانی برای فرد و جامعه داشته باشد. بنابراین باید هرکسی درجهت کنترل استرس خود و اطرافیان تلاش کند تا از پیامدهای ناشی از اضطراب جلوگیری شود.

 

خوب است بدانید نگرانی و استرس زیاد می­تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرده و همین امر احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می­دهد و میزان کشندگی ویروس کووید19 را افزایش می­دهد. آیا می دانید این حجم استرس و نگرانی تا چه حد می تواند به شما آسیب برساند و زندگی شما را مختل کند؟ آیا با راه های مقابله با استرس کرونا  آشنایی دارید؟ با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این ویروس مزاحم و روش ­های کنترل استرس ناشی از آن آگاه شوید.

 

آیا سرکوب استرس کرونا فایده ­ای دارد؟

دقت داشته باشید که سرکوب اضطراب و نگرانی و تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن آن یکی از بدترین راه های مقابله با استرس است و در مقابل درک نگرانی افراد و محترم شمردن آنها می تواند در پروسه ی کاهش اضطراب موثر واقع شود. نگرانی کم و کنترل شده راجع به بیماری کرونا کمک می­کند تا افراد مختلف بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و نسبت به روش های انتقال ویروس کرونا حساسیت بیشتری داشته باشند اما اضطراب بیش ازحد می­تواند باعث رفتارهای احساسی از قبیل اعتماد به شایعات و حتی دامن زدن به آنها، ندیده گرفتن دستورالعمل های علمی درست و مواردی از این دست را درپی داشته باشد.

فرد مضطرب نگرانی خود از بیماری کرونا و شایعاتی که شنیده است را با شاخ و برگ بیشتر پی­ درپی با دیگران به اشتراک می گذارد و باعث افزایش نگرانی دیگران نیز می­شود، مدام سایت ها و منابع خبری را جستجو می­کند و در همین بین ممکن است به اخبار غلط بسیاری راجع به ویروس کووید19 دست یابد و آن ها را منتشر کند. افرادی که پیش از شیوع بیماری کرونا زمینه ی اضطراب و انواع وسواس ها را داشته اند در این بین نگرانی و استرس بیشتری را تحمل می­کنند و بیشتر اذیت می شوند.

اقدامات اولیه برای کنترل استرس کرونا

شستن مکرر دست ها ( نه بیش از حد) برای کنترل بیماری کرونا به کررات توصیه شده است. تمیز نگه داشتن دست ها، ضدعفونی وسایل، اجسام و سطوح آلوده و عدم حضور در تجمعات و دیگر موارد ذکر شده در سایت سازمان بهداشت جهانی و سایت وزارت بهداشت می تواند سلامت شما را افزایش دهد و رعایت آن ها تا حدودی نگرانی های شما را کاهش می دهد.

به اخبار بدون منبع و بی پایه و اساس توجه نکنید و اخبار دقیق و درست را از مراجع رسمی و معتبر مثل سایت سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت دریافت کنید و سوالات خود را از سامانه­ های درنظر گرفته شده مثل شماره تلفن 190بپرسید.

برای کنترل استرس کرونا تحرک کافی داشته باشید

این روزها که برای مقابله با بیماری کرونا زمان زیادی از روز را باید در خانه بمانیم استرس کرونا باعث رخوت و بی­حالی نیز می شود، همچنین کم تحرکی خود می تواند مشکلات جسمی و روحی بسیاری را برای انسان ها ایجاد کند بنابراین تلاش کنید تا در محیط خانه، حیاط یا پشت بام ورزش کنید.

ورزش می تواند به تنهایی و یا به همراه اعضای خانواده که در یک محل زندگی می­کنید (با حفظ فاصله­ ی درست) باشد، از ویدئوهای آموزش ورزش که این روزها بازارشان داغ است و اکثرا بدون هزینه هستند یا اپلیکیشن­ های مختلف استفاده کنید، یوگا، پیلاتس، بدنسازی با ابزار ساده و یا حتی راه رفتن ساده را تکرار کنید و مطمئن باشید بخشی از انرژی منفی ناشی از فکر کردن­ های پی­ درپی به بیماری کرونا ازبین می رود. همچنین ورزش در حفظ و افزایش سلامت بدن و سیستم دفاعی نیز موثر است.

 

از تکنولوژی به درستی استفاده کنید

تلفن های همراه هوشمند، لپ تاپ و کامپیوتر و اینترنت مرزی برای ارتباط با آدم ها نگذاشته اند با دوستانتان صحبت کنید، با یک تماس تصویری از حال خویشاوندانتان باخبر شوید و با یکدیگر وقت بگذرانید.

 

مطالعه کنید

یکی از راه های مقابله با استرس کرونا مطالعه است. مطالعه در روزهای پراسترس نباید به خواندن اخبار محدود شود بلکه کتاب خواندن به صورت فردی یا گروهی می تواند تمرکز شما از ویروس کووید19 را دور کند و شما را با قصه و داستان همراه کند. دقت کنید کتاب هایی که انتخاب می­کنید موضوعاتی شاد و مثبت داشته باشند و مورد علاقه تان باشند. حتی اگر حوصله­ ی کتاب خواندن ندارید پادکست ها و کتاب های صوتی کم کم می توانند به بهبود روحیه ی شما کمک کنند.

 

اگر علاقه مندید می توانید مقاله ی چای ماسالا برای پیشگیری ویروس کرونا را مطالعه کنید.

 

از گرفتن مشاوره و کمک نترسید

اگر دسترسی آنلاین یا تلفنی به مشاور دارید با او صحبت کنید و دغدغه های خود را بیان کنید اجازه دهید یک متخصص به شما در کنترل استرس کرونا کمک کند و از کمک گرفتن خجالت نکشید. به هیچ وجه سرخود دارویی مصرف نکنید چون می­ تواند نتایج جبران ناپذیری برای شما و خانواده تان داشته باشد.

سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکی به هیچ عنوان کمک کننده نیستند و حتی می­ توانند زمینه ساز بیماری و ضعیف شدن بدن شما شوند و خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهند.

 

مراقب کودکان باشید

کودکان متوجه استرس ها و نگرانی های شما هستند، مراقب باشید آن ها را دچار وسواس و اضطراب نکنید. سعی کنید از فرزندانتان بپرسید راجع به بیماری کرونا چه چیزهایی شنیده اند و چه چیزی باعث نگرانی شان است خیالشان را از بابت شایعات راحت کنید و اطلاعات درست و راه های صحیح برای جلوگیری از بیماری را به آنها یاد دهید.

شاید کودکان شما این روزها کم حوصله تر از همیشه باشند و طاقت ماندن در خانه را نداشته باشند آنها را درک کنید، از درگیری و بحث جلوگیری کنید و سعی کنید سرگرمشان کنید این کار باعث می­شود تمرکز خود شما و فرزندتان از استرس کرونا برداشته شود.

با هم کتاب بخوانید و فیلم ببینید، با دوستانش تماس بگیرید و وقت بگذرانید، اجازه دهید در درست کردن غذا و شیرینی و سالاد با حفظ نکات ایمنی همکاری کنند، موسیقی گوش بدهید و نقاشی کنید. اجازه ندهید تمام روز فرزندتان یا خود شما توسط فضای مجازی و بازی­ های کامپیوتری هدر برود زیرا در این حالت بی حوصلگی و افسردگی سریعتر و با قدرت بیشتری سراغتان می آید.

آنچه که به ما کمک می کند با استرس ها و حوادث سخت کنار بیاییم را تاب آوری می­ نامند. تاب آوری به این معنا نیست که مشکلات باعث ناراحتی ما نمی شوند و تاثیری بر روی ما نخواهد داشت بلکه به معنای چگونگی گذر از شرایط سخت و درعین حال حفظ سلامت روانمان است. اجازه ندهید استرس هم مانند ویروس کرنا همه گیر شود و شما را به انزوا ببرد در این شرایط باید مراقب خود و اطرافیان باشید، با یکدیگر صحبت و به یکدیگر کمک کنید هنوز هم می توان با عشق و امید به جلو حرکت کرد. پیش از هر اقدامی باید شرایط موجود را بپذیرید این اتفاقی ست که افتاده و بسیاری از کشورهای دنیا با آن درگیر هستند پس و غصه خوردن و بیش از حد فکر کردن به این بیماری فقط باعث هدر رفتن روزها و لحظه هاست. تا می­توانید از این فرصت استفاده کنید و حال که باید در خانه بمانیم تلاش کنید تا به دانش خود بی افزایید. اگر در حال دورکاری هستید و یا محل کار و تحصیل شما تعطیل است وقت بیشتری برای پرورش توانایی های خود خواهید داشت. این تلاش ها کمک می­کنند تا کمتر به استرس کرونا توجه کنید و آسیب کمتری به خود خواهید زد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.